WIADOMOŚCI

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Skuter wodny – czy mogę nim pływać?

Data publikacji 03.07.2020

Skuter wodny wg przepisów jest klasyfikowany jako mały statek o napędzie mechanicznym. Pomimo niedużej mocy silnika, ich waga i rozmiar pozwalają osiągać duże prędkości. W Polsce, sterowanie jachtem motorowym o mocy silnika powyżej 10 kW (ok. 13 KM) wymaga posiadania stosownego patentu.

Aby zgodnie z przepisami móc pływać na skuterze wodnym, konieczne jest posiadanie uprawnień, jakimi jest patent sternika motorowodnego. Można uzyskać go już od 14 roku życia, a jego zdobycie wiąże się z koniecznością zdania egzaminu. Składa się on z części teoretycznej oraz praktycznej. Powodem takiego rozwiązania są warunki techniczne pojazdu, moc, ale też specyfika sterowania zależna od pracy silników. Na wodach obowiązują także określone przepisy ruchu wodnego, których nie należy lekceważyć.
 
Skutery wodne potrafią rozwijać duże prędkości i osiągają je porównywalnie szybko do samochodów sportowych, przez co warto także pamiętać o bezpieczeństwie. Upadek ze skutera wodnego i uderzenie w wodę jest porównywalny do upadku na beton, a więc niewiele różni się, np. od upadku na motocyklu. Korzystając ze skutera wodnego, należy pamiętać zarówno o lince odcinającej zapłon, jak i kamizelce asekuracyjnej.

Wspomniany wyżej patent daje nam również możliwość:
– prowadzenia łodzi motorowych po wodach śródlądowych,
– prowadzenia łodzi motorowych o długości kadłuba do 12 m po wodach morskich, w strefie do 2 Mm (mil morskich) od brzegu, w porze dziennej.

Osoby, które nie ukończyły 16 roku życia, mogą prowadzić jachty motorowe o mocy silnika do 60 kW.

W praktyce oznacza to, że dysponując takim patentem, możemy wynająć większość łodzi motorowych, tj. motorówek. Możemy pływać nimi po morzu, np. wzdłuż linii brzegowej.
Nie zapominajmy również, że poza tym, co daje nam patent sternika motorowodnego, istnieją także inne regulacje. Jasno określają gdzie i czym możemy się poruszać po wybranym akwenie. Dotyczy to także regulacji wewnętrznych, np. jezior, gdzie często wprowadzane są osobne ustawy, mówiące, np. tylko o możliwości używania łodzi bez silników spalinowych.
Powrót na górę strony